Przegląd kiełków – część 1

Są dostępne przez cały rok i nawet w środku zimy kuszą smakiem dojrzałych warzyw. Mowa o kiełkach, które można wyhodować we własnej kuchni mając do dyspozycji wyłącznie słoik i ligninę lub profesjonalną kiełkownicę. Kiełki nabierają szczególnego uroku wiosną, jako świeży dodatek do nowalijkowych sałatek, który często przewyższa swoich dojrzałych krewniaków pod kątem zawartości składników odżywczych

W pierwszej części przeglądu kiełków przyjrzymy się ich najpopularniejszych odmianom, które można znaleźć na sklepowych półkach.

Rzodkiewka

Rzodkiewki ze straganu bywają wodniste i pozbawione smaku, ale smak kiełków zawsze jest ostry i zdecydowany dzięki zawartemu w nich olejkowi gorczycowemu. Warto je jeść nie tylko ze względu na te walory, ale tez szereg prozdrowotnych składników działających m.in. odkażająco, odtruwająco i moczopędnie. Kiełki rzodkiewki zawierają witaminy A, z grupy B (w tym inozytol, czyli witaminę B16 odpowiedzialną za poprawę samopoczucia), C i E, a także białko, kwasy omega-3 i błonnik konieczny dla dobrego trawienia. Składniki mineralne zawarte w kiełkach to wapń, żelazo, potas, cynk i siarka. W przekąsce znajdziemy również PABA, czyli kwas para-aminobenzoesowy występujący przede wszystkim w produktach pochodzenia zwierzęcego. PABA ma funkcje krwiotwórcze, chroni skórę przed szkodliwym promieniowaniem, opóźnia powstawanie zmarszczek i może również zapobiegać wypadaniu włosów oraz hamować siwienie.

Słonecznik

Kiełki słonecznika należą do jednych z największych, dlatego świetnie sprawdzają się jako składnik sałatek na równi z liśćmi sałaty, a ich delikatny smak powinien przypaść do gustu każdemu. Kiełki słonecznika mają mnóstwo witamin, w tym A, z grupy B, C, D, E oraz K, a do tego składniki mineralne, zarówno popularne, jak i bardzo rzadkie, w tym wapń, żelazo, fosfor, cynk, krzem, sód, jod, mangan, kobalt, fluor oraz miedź. W kiełkach znajdziemy również nienasycone kwasy tłuszczowe, upiększający koenzym Q10, sporo białka, saponiny (działają moczopędnie i odkażająco), albuminy (zapobiegają obrzękom), taniny i lignany o działaniu antynowotworowym oraz pektyny, które redukują poziom złego cholesterolu.

Lucerna

Lucerna jest niepozorną rośliną łąkową, ale jej kiełki kryją w sobie sporo prozdrowotnych składników. Charakteryzuje je bardzo łagodny smak, a dzięki wyjątkowym właściwościom będą dobrym dodatkiem do kobiecej diety. Kiełki lucerny zawierają fitoestrogeny, czyli „roślinny” odpowiednik estrogenów łagodzący objawy menopauzy, a także witaminy A i E uważane za „witaminy młodości”. Do tego dochodzą witaminy z grupy B (w tym B1, B2, B3, B5, B6, B9) oraz C i składniki mineralne takie jak wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas, cynk, krzem, sód, miedź, mangan, siarka oraz selen. Kiełki lucerny zawierają również lecytynę wspomagającą aktywność umysłową, beta-karoten wzmacniający wzrok, odporność i poprawiający kondycję skóry, a także moczopędne saponiny.

Brokuł

Brokuły są cenionym składnikiem diety między innymi dzięki wysokiej zawartości sulforafanu, czyli przeciwutleniacza o bardzo silnym działaniu, który zapobiega powstawaniu nowotworów, w tym raka prostaty, jelita grubego, piersi czy płuc. Chcący uchronić się przed nowotworem powinni jednak zamienić dojrzale brokuły na ich kiełki, które zawierają nawet do 30 razy więcej sulforafanu. Kiełki warzywa to również źródło witamin, w tym A, B1, B2, B3, B5, B6, B9, C, E oraz K , a także składników mineralnych, takich jak, żelazo, magnez, wapń, fosfor, potas, cynk. Ponadto, kiełki brokułu obniżają wysokie ciśnienie krwi, pomagają zapobiegać udarom mózgu i wzmacniają układ nerwowy. Wykazują również działanie antybakteryjne, również w stosunku do bakterii Helicobacter Pylori mogących prowadzić do wrzodów i nowotworów żołądka.

Soczewica

Kiełki soczewicy będące składnikiem wielu mieszanek kiełków są kolejnymi, które powinny znaleźć się w kobiecej diecie. Są bogatym źródłem kwasu foliowego niezbędnego dla prawidłowego rozwoju dziecięcego mózgu oraz układu nerwowego. W kiełkach znajdziemy również witaminy z grupy B, a także A, K oraz C, która występuje w kiełkach soczewicy w wyjątkowo dużych ilościach, podobnie jak białko  Wśród składników mineralnych znalazły się wapń, magnez, fosfor, potas i cynk. Do tej puli dodać trzeba omawiany wcześniej beta-karoten i PABA, lecytynę, błonnik i inozytol. Kiełki soczewicy mają sporo węglowodanów, ale niski indeks glikemiczny, więc będą zdrową przekąską dla cukrzyków.


Podziel się:


Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus