Dynia – dla zdrowia i urody

W Polskiej tradycji jesień na stole i w garnku zwiastują przede wszystkim grzyby, które jednak od dłuższego czasu muszą walczyć o uwagę z dynią, zyskującą coraz większą popularność dzięki nowym smakowitym odmianom. Dynia bije na głowę kurki czy maślaki nie tylko obfitością składników odżywczych, ale też kulinarną wszechstronnością.

Dla zdrowia

Dynia jest bogata w potas, ma sporo fosforu oraz wapnia i mnóstwo beta-karotenu, któremu zawdzięcza intensywnie pomarańczową barwę. Jako jeden z niewielu pokarmów zawiera także witaminę B11, pomocną przy zaburzeniach krzepliwości krwi. Jej zaletą jest również niska kaloryczność (28 kalorii w 100 gramach) oraz brak sodu, dzięki czemu powinny ją polubić osoby dbające o linię. Ze względu na wysoki indeks glikemiczny nie jest polecana cukrzykom. Co ważne, dynia nie traci składników odżywczych po ugotowaniu, więc będzie równie cenna dla zdrowia także w postaci przetworzonej.

Właściwości cenne dla zdrowia ma nie tylko pomarańczowy miąższ dyni, ale również jej pestki, będące wyjątkowo pożywną przekąską. Są bogate w magnez, fosfor i mangan – 100 gramów nasion całkowicie pokrywa zapotrzebowanie organizmu na te pierwiastki. To samo dotyczy cynku – całość u kobiet i połowa ilości u mężczyzn. Warto o tym pamiętać, ponieważ ten pierwiastek jest odpowiedzialny za zdrową cerę, a w przypadku panów chroni prostatę i poprawia żywotność plemników. Szczególne właściwości ma olej wyciskany z pestek dyni. Nie można go podgrzewać, ale świetnie nadaje się do sałatek, natomiast jedzony regularnie zapobiega miażdżycy, łagodzi dolegliwości wątroby i wzmacnia serce.

Dla urody

Kosmetyczne właściwości dyni różnią się w przypadku miąższu oraz pestek. Właśnie z nich powstaje cenny i aromatyczny olej bogaty w nienasycone kwasy tłuszczowe. Wmasowany w skórę nawilża ją, poprawia jej napięcie, spłyca zmarszczki, koi podrażnienia i wspomaga procesy regeneracyjne. Kolejną z jego zalet jest wspieranie kuracji antycellulitowych.

Smakowity miąższ dyni zawdzięcza intensywny kolor wysokiej zawartości beta-karotenu, wskazującego na dużą obecność odmładzającej witaminy A, a także C i E, które również uczestniczą w walce z wolnymi rodnikami wywołującymi pierwsze oznaki starzenia. Dzięki występowaniu witamin z grupy B, dynia chroni skórę przed szkodliwym promieniowaniem i ułatwia zwalczanie stanów zapalnych cery. Enzymy zawarte w miąższu delikatnie złuszczają naskórek, co również przyczynia się do jego odnowy. Po dyniowe kosmetyki lub maseczki powinny sięgnąć też osoby z cerą skłonną do przetłuszczania i trądziku, ponieważ zawiera dużo potasu.

Od strony kulinarnej

By w pełni wykorzystać zdrowotne właściwości dyni, konieczna jest wiedza na temat jej przyrządzania. Jak wspomnieliśmy wcześniej, jej pestki świetnie sprawdzają się jako przekąska między posiłkami, a olej jest smakowitym dodatkiem do sałatkowego dressingu. Najciekawsze dania powstają na bazie dyniowego miąższu, z którego można przyrządzić m.in. kremową zupę, tartę, zapiekankę, ciasto bądź konfiturę. Dynia łagodzi smak dań słonych oraz wytrawnych i dobrze komponuje się z deserami, więc jest niezwykle wszechstronna. W Polsce najczęściej spotyka się trzy odmiany tego warzywa. Najpopularniejsza jest zwyczajna, kojarzona z lampionami na Halloween, ale coraz częściej pojawia się także dynia hokkaido, znacznie mniejsza, o skórce w barwie pomarańczu wpadającego w czerwień, a także odmiana piżmowa, żółta i podłużna, przypominająca gruszkę. Dynia zwyczajna najlepiej nadaje się do marynowania i tworzenia sosów do mięs, wzbogaconych o inne warzywa i przyprawy. Odmiana hokkaido ma jadalną skórkę i sprawdza się w wersji pieczonej, na słono lub słodko, w formie nadziewanej oraz jako baza do gęstych, kremowych zup. Bardzo podobne kuchenne zastosowanie ma gruszkowata dynia piżmowa, która po upieczeniu nabiera maślanej nuty i wypada szczególnie smakowicie jako baza marmolady lub potrawki z dodatkiem mięsa.


Podziel się:

Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus