Zamów leki onlinePoradnik o zdrowiuAplikacja mobilnaMaraton InspiracjiŁódź Maraton AptekiLekarze

Encyklopedia zdrowia - terminy, choroby, objawy, badania

Dzięki encyklopedii zdrowia poszerzysz swoją wiedzę z zakresu terminów stosowanych w medycynie. Zobacz, jakie są objawy i jak leczy się powszechne choroby, poszukaj znaczenia pojęć medycznych. Sprawdź, na czym polegają najpowszechniejsze badania lekarskie. Skorzystaj z wyszukiwarki terminów lub wybierz kategorię z listy poniżej.
Liczba haseł: 1 605
Termin medyczny: 

Terminy medyczne

Interesuje Cię medycyna? Jesteś ciekawy budowy ludzkiego ciała? W naszej encyklopedii znajdziesz podstawowe informacje na temat anatomii i fizjologii.

Choroby

Najczęściej występujące choroby i najbardziej popularne objawy. Prostym językiem objaśniamy Twoje wątpliwości dotyczące zdrowia.

Badania

Ten dział encyklopedii zdrowia opisuje procedury podstawowych badań na jakie może zlecić Ci Twój lekarz. Zapoznaj się z nimi aby ustrzec się niemiłych niespodzianek i wiedzieć o co zapytać swojego lekarza.

Choroby

Rozmiar tekstu:

Autyzm dziecięcy - objawy i leczenie

Znajdź lekarza
Psychiatria
Psychologia
Psychiatria dzieci i młodzieży
Neurologia
Rehabilitacja medyczna
Encyklopedia leków
Psychiatria
Psychologia
Psychiatria dzieci i młodzieży
Neurologia
Rehabilitacja medyczna
Opis hasła Autyzm dziecięcy
Autyzm dziecięcy to poważne całościowe zaburzenie rozwoju dziecka, zwłaszcza interakcji społecznych, komunikacji. Zachowanie dziecka charakteryzują powtarzające się i stereotypowe wzorce zachowań.

Epidemiologia:
Choroba ta występuje z częstością 4/10 tys. Chłopcy zapadają na nią około 3-4 razy częściej niż dziewczęta. Zespół Aspergera dużo częściej występuje u chłopców.

Przyczyny:
Etiologia tej choroby jest wieloczynnikowa i nie do końca jasna. Wskazuje się na znaczenie czynników genetycznych, psychologicznych neuropatologicznych, neurobiochemicznych. Podkreśla się znaczenie dysfunkcji ośrodkowego układu nerwowego, nadmiernej wrażliwości na bodźce i trudności w ich integracji.

Objawy:
Pierwsze nieprawidłowości w rozwoju dziecka można często zauważyć już w ciągu pierwszych 3 lat życia dziecka. Czasem jednak autyzm zaczyna się po okresie prawidłowego rozwoju.

Dziecko nie reaguje na matkę, sztywnieje trzymane na rękach, nie daje się dotykać i unika kontaktu wzrokowego. Żyje we własnym świecie, nie włącza się w zabawy grupowe, nie naśladuje innych dzieci. Dziecko przestaje posługiwać się mową w kontakcie z innymi. Jeśli porozumiewa się, to występują zaburzenia artykulacji w postaci monotonnego lub piskliwego głosu.

Zachowanie dziecka jest stereotypowe (macha rękami, kręci się w kółko) i rutynowe (chodzi tą samą drogą, nie pozwala wprowadzać zmian w ustawieniu codziennych przedmiotów, przywiązuje się do nich, a pozbawione ich popada w panikę). Mniej zaburzone dzieci autystyczne cechuje bardzo wybiórczy i ograniczony zakres zainteresowań (są ekspertami w jakiejś dziedzinie).

Oprócz tych cech dzieci autystyczne cechuje:
  • nadruchliwość,
  • impulsywność,
  • zaburzenia uwagi,
  • zachowania agresywne, w tym autoagresywne
  • wybuchy złości,
  • zaburzenia snu,
  • dziwaczne nawyki żywieniowe,
  • spaczona odpowiedź na bodźce (np. nadmierna wrażliwość na bodźce dźwiękowe, wzrokowe, zapachowe, zafascynowanie określonymi doznaniami zmysłowymi).

    Obraz zespołu Aspergera przypomina autyzm. Obserwuje się zaburzenia interakcji społecznych w połączeniu z ograniczonymi i stereotypowymi zachowaniami i zainteresowaniami. Nie występują jednak zaburzenia komunikacji słownej, rozwoju zdolności poznawczych ani obniżenia poziomu inteligencji.

    Rozpoznanie:

    Kryteria rozpoznania:
    A. Nieprawidłowy lub upośledzony rozwój wyraźnie widoczny przed 3 rokiem życia w co najmniej jednym z następujących obszarów:
    - Rozumienie i ekspresja językowa używane w społecznym porozumiewaniu się,
    - Rozwój wybiórczego przywiązania społecznego lub wzajemnych kontaktów społecznych,
    - Funkcjonalna lub symboliczna zabawa.

    B. W sumie co najmniej sześć objawów spośród wymienionych w punktach 1, 2 i 3, przy czym co najmniej dwa z nich z punktu 1 i po co najmniej jednym z punktów 2 i 3:

    1.Jakościowe nieprawidłowości wzajemnych interakcji społecznych przejawiane co najmniej w dwóch z następujących obszarów:
    a.niedostateczne wykorzystanie kontaktu wzrokowego, wyrazu twarzy, postaw ciała i gestów do odpowiedniego regulowania interakcji społecznych,
    b.niedostateczny rozwój związków rówieśniczych obejmujących wzajemnie podzielane zainteresowania, czynności i emocje,
    c.brak odwzajemniania społeczno- emocjonalnego, przejawiający się upośledzeniem lub odmiennością reagowania na emocje innych osób, albo brak modulacji zachowania odpowiedniej do społecznego kontekstu, albo słaba integracja zachowań społecznych, emocjonalnych i komunikacyjnych,
    d.brak spontanicznej potrzeby dzielenia się z innymi osobami radości, zainteresowań lub osiągnięć (np. brak pokazywania, przynoszenia lub podkreślania wobec innych osób przedmiotów swego indywidualnego zainteresowania).

    2.Jakościowe nieprawidłowości w porozumiewaniu się przejawiane co najmniej w jednym z następujących obszarów:
    a.opóźnienie lub zupełny brak rozwoju mówionego języka, które nie wiążą się z próbą kompensowania za pomocą gestów lub mimiki jako alternatywnego sposobu porozumiewania się (często poprzedzane przez brak komunikatywnego gaworzenia),
    b.względny niedostatek inicjatywy i wytrwałości w podejmowaniu wymiany konwersacyjnej (na jakimkolwiek występującym poziomie umiejętności językowych), w której zachodzą zwrotne reakcje na komunikaty innej osoby,
    c.stereotypowe i powtarzające się wykorzystanie słów i wyrażeń,
    d.brak spontanicznej różnorodności zabawy w udawanie ("na niby") lub zabawy naśladującej role społeczne.

    3.Ograniczone, powtarzające się i stereotypowe wzorce zachowania, zainteresowań i aktywności przejawiane w co najmniej jednym z następujących obszarów:
    a.pochłonięcie jednym lub liczniejszymi stereotypowymi zainteresowaniami o nieprawidłowej treści i zogniskowaniu, albo jednym lub więcej zainteresowaniami nieprawidłowymi z powodu swej intensywności i ograniczenia,
    b.wyraziste przywiązanie do specyficznych, niefunkcjonalnych czynności rutynowych i zrytualizowanych,
    c.stereotypowe i powtarzające się manieryzmy ruchowe, obejmujące albo stukanie lub kręcenie palcami, albo złożone ruchy całego ciała,
    d.koncentracja na cząstkowych lub niefunkcjonalnych właściwościach przedmiotów, służących do zabawy (jak: ich zapach, odczucie powierzchni lub powodowanego hałasu lub wibracji

    C. Obrazu klinicznego nie można wyjaśnić innymi schorzeniami.

    Leczenie:
    W leczeniu stosuje się systematyczne interwencje behawioralne (rozwój funkcji poznawczych i umiejętności społecznych) oraz odpowiednie metody kształcenia dzieci z AD. Celem takiego leczenia jest:
  • wspieranie rozwoju dziecka,
  • redukcja sztywnych, stereotypowych zachowań,
  • zmniejszenie stresu i cierpienia rodziny,
  • edukacja, poradnictwo i wsparcie społeczne dla opiekunów.

  • TAGI:  autyzm rozwój rodzina funkcje poznawcze

    Twój koszyk Przechowalnia

    Suma: 0 zł
    Brak produktów w koszyku.
    DARMOWA DOSTAWA W 24-72h

    Poradź się specjalisty

    Na Wasze pytania odpowiadaja Farmaceuci i Lekarze Dbam o Zdrowie



    Nie masz konta? Zarejestruj się
    Popularne terminy:
    Zamknij [X]

    Zaloguj się do swojego profilu!

    Wprowadź w pola poniżej swój login i hasło.
    Email:
    Hasło:
    Masz konto na Facebooku? Zaloguj się przy pomocy profilu Facebook i zamów leki!
    Zaloguj się
    Nie masz konta?
    Załóż je bezpłatnie już dziś.
    Nie pamiętasz hasła?
    Skorzystaj z opcji przypomnienia.
    Zamknij [X]
    Wylogowanie
    W Twoim koszyku znajduje się zamówienie na 0 produkty, które nie zostało skierowane do realizacji w aptece.
    Czy na pewno chcesz się wylogować?

    Portal Dbam o Zdrowie - leki, suplementy, akcesoria

    Wiedza o zdrowiu

    Dbam o Zdrowie

    Darmowa Infolinia

    Katalog Bądźmy aktywniKatalog Swobodny oddechLeki na receptęAkcesoriaCiąża i dzieckoDermokosmetykiDla alergikówDla cukrzykówDla sportowcówDrogi moczoweHomeopatiaKosmetykiMięśnie i stawyNa kacaOczy - krople, soczewki, okularyOdchudzanie i oczyszczaniePamięć, koncentracjaPielęgnacja skóryProblemy pokarmowe, hemoroidyPrzeciwbólowePrzeziębienie i grypaRzuć palenieSeks, zdrowie intymneSerce, krążenieSpokojny senSprzęt medyczny i rehabilitacyjnyStomatologiaStres, poprawa nastrojuŚrodki opatrunkowe i higieniczneTesty diagnostyczneWitaminy i minerałyWzmacniające odpornośćZdrowe nogi, stopyZestawy promocyjneZioła i herbatyŻywnośćAktualnościCzytelniaEncyklopedia lekówEncyklopedia ziółEncyklopedia zdrowiaO nasPomocKontaktRegulaminNota prawnaKarta PodarunkowaFundacja Dbam o Zdrowie
    800 111 204
    lub (42) 613 31 71
    Pisz na adres: pomoc@doz.pl

    DOZ.PL - Portal Dbam o Zdrowie
    Copyright (C) DOZ.PL Sp. z o.o. 2007 - 2013
    Zbąszyńska 3, 91-342 Łódź
    NIP 537-249-29-24, KRS 301254
    Infolinia: 800 111 204

    Redakcja doz.pl

    Piotr Gmurek
    tel: +48 (42) 200 71 31pgmurek@doz.pl

    Reklama w doz.pl

    Ewa Dudekedudek@doz.plreklama@doz.pl

    Współpraca z producentami

    Michał Kudłacikmkudlacik@doz.pl

    Współpraca

    Jesteś producentem, farmaceutą?Kliknij tutaj