Kategorie tematyczne
Planujesz dziecko? Zmodyfikuj dietę
2012-01-31 Źródło: www.naukawpolsce.pap.plKobiety, które przed zajściem w ciążę spożywają dużo tłuszczów zwierzęcych są bardziej narażone na cukrzycę ciężarnych niż panie, których dieta jest w nie uboższa – wynika z pracy opublikowanej na łamach pisma „American Journal of Clinical Nutrition.
Jest to o tyle istotne, że cukrzyca kobiet w ciąży zwiększa ryzyko poważnych powikłań stwarzających zagrożenie dla zdrowia i życia matki oraz dziecka.
Naukowcy z amerykańskich Narodowych Instytutów Zdrowia oraz Uniwersytetu Harvarda w Bostonie przeanalizowali dane zebrane wśród ponad 13 tysięcy kobiet w wieku 22-45 lat. Co cztery lata proszono je o wypełnianie ankiet na temat żywności i napojów, które spożywają. Gromadzono też informacje na temat ich ogólnego stanu zdrowia, stylu życia, w tym palenia papierosów i picia alkoholu.
Około 6 procent kobiet przyznało, że miało zdiagnozowaną cukrzycę ciężarnych.
Okazało się, że panie, które spożywały największe ilości tłuszczów zwierzęcych były blisko o 100 procent bardziej narażone na cukrzycę w ciąży niż te kobiety, których dieta była w nie najuboższa. Spożywanie dużych ilości cholesterolu zwiększało to ryzyko o 45 procent.
Natomiast, panie, których dieta była ogólnie bogata w tłuszcz, ale nie pochodzenia zwierzęcego, nie cierpiały częściej na cukrzycę ciężarnych.
Badacze zaobserwowali też, że duże ilości tłuszczów zwierzęcych zwiększały ryzyko tego powikłania ciąży niezależnie od innych czynników, które mają na nie wpływ, takich jak np. ćwiczenia fizyczne. Innymi słowy, aktywne fizycznie panie jedzące dużo tłuszczów pochodzenia zwierzęcego były bardziej narażone na cukrzycę ciężarnych niż te, które jadły ich mało.
„Nasze badania wskazują, że kobiety, które przed zajściem w ciążę redukują zawartość tłuszczów zwierzęcych i cholesterolu w diecie mogą zmniejszyć ryzyko wystąpienia cukrzycy ciążowej” – komentuje współautor pracy dr Cuilin Zhang.
Twój koszyk Przechowalnia
Nasi Farmaceuci polecają
Aktualności
Serce wyhodowane ze skóry Spożywanie czerwonego mięsa może spowolnić Twój mózg! "Bezpieczna dawka alkoholu" nie istnieje! Rak częściej dotyka osoby chrapiące Zaburzenia erekcji, a choroby serca Propolis spowalnia raka prostaty Europejski Dzień Walki z Otyłością Spożywanie ryb może zmniejszyć ryzyko raka Ludzie preferują lewy profil twarzy














