Kategorie tematyczne
Cesarskie cięcie zwiększa ryzyko astmy
2012-01-26 Źródło: www.naukawpolsce.pap.plDzieci, które przyszły na świat przez cesarskie cięcie są bardziej narażone na zachorowanie na astmę do trzeciego roku życia – potwierdzają badania, o których informuje pismo „American Journal of Epidemiology”.
Zależność zaobserwowana przez naukowców z Norweskiego Instytutu Zdrowia Publicznego dotyczy szczególnie maluchów nie obciążonych dziedzicznym ryzykiem astmy i alergii.
Badacze przeanalizowali dane zebrane wśród ponad 37 tys. norweskich dzieci do 3. roku życia. Dotyczyły one metody porodu oraz występowania u maluchów nawracających infekcji dolnych dróg oddechowych, świszczącego oddechu i astmy.
Okazało się, że dzieci, które przyszły na świat przez cesarskie cięcie (zaplanowane lub wynikające z nagłej potrzeby) były nieco bardziej narażone na wystąpienie astmy w wieku 36 miesięcy, niż dzieci urodzone siłami natury. Związek ten był silniejszy w przypadku maluchów nieobciążonych dziedzicznym ryzykiem alergii i astmy – u dzieci kobiet bez atopii (tj. genetycznie uwarunkowanej nadmiernej reakcji na różne substancje obecne w środowisku) ryzyko astmy było wyższe o 33 procent.
Metoda porodu nie miała natomiast wpływu na ryzyko infekcji dolnych dróg oddechowych czy świszczącego oddechu.
Autorzy pracy podejrzewają, że za zwiększoną podatność do astmy u dzieci, które przyszły na świat przez cesarskie cięcie, mogą odpowiadać zmiany w rozwoju układu odporności spowodowane opóźnioną kolonizacją jelit przez florę bakteryjną. Innym prawdopodobnym powodem może być częstsze występowanie u tych maluchów poważnych schorzeń oddechowych w pierwszych tygodniach życia.
źródło: www.naukawpolsce.pap.pl
Twój koszyk Przechowalnia
Nasi Farmaceuci polecają
Aktualności
Serce wyhodowane ze skóry Spożywanie czerwonego mięsa może spowolnić Twój mózg! "Bezpieczna dawka alkoholu" nie istnieje! Rak częściej dotyka osoby chrapiące Zaburzenia erekcji, a choroby serca Propolis spowalnia raka prostaty Europejski Dzień Walki z Otyłością Spożywanie ryb może zmniejszyć ryzyko raka Ludzie preferują lewy profil twarzy














