Kategorie tematyczne
Czerwone wino zmniejsza ryzyko raka piersi
2012-01-20 Źródło: www.naukawpolsce.pap.plBadanie amerykańskich naukowców, opublikowane w "Journal of Womens Health", pozwala sądzić, że umiarkowane picie czerwonego wina może powstrzymywać rozwój komórek nowotworowych u kobiet - informuje portal eScienceNews.
Dotychczas uważano, że każdy rodzaj alkoholu podwyższa ryzyko wystąpienia u kobiety raka piersi, ponieważ zwiększa stężenie estrogenu we krwi, co sprzyja rozwojowi komórek rakowych. Naukowcy z Cedars-Sinai Medical Center udowodnili, że umiarkowane spożycie czerwonego wina może mieć odwrotny efekt i zmniejszać ryzyko zachorowania.
"Jeśli zamierzałaś wypić kieliszek wina do obiadu, wybierz czerwone" - przekonuje Chrisandra Shufelt, zastępca dyrektora w Women's Heart Center w Cedars-Sinai Heart Institute i współautorka badania.
W badaniu uczestniczyło 36 kobiet, które codziennie przez miesiąc piły 8 uncji (około 227 g) wina. Część spożywała Cabernet Sauvignon, a pozostałe osoby Chardonnay. Po miesiącu następowała zmiana rodzaju wina. Badanym dwa razy w miesiącu pobierano krew, aby zbadać poziom hormonów. Okazało się, że czerwone wino daje zbliżony efekt działania do inhibitorów aromatazy, które mają znaczący wpływ na poziom etrogenów we krwi i są stosowane w leczeniu raka piersi.
Picie białego wina nie przyniosło podobnych rezultatów. Jednak nie oznacza to, że białe wino zwiększa ryzyko zachorowania, a jedynie, że jest pozbawione właściwości ochronnych, jakie posiada wino czerwone.
"W skórce i nasionach czerwonych winogron znajdują się substancje, które mogą zmniejszać ryzyko wystąpienia raka piersi. Nie występują one w odmianach o białym zabarwieniu" - tłumaczy Glenn D. Braunstein, współautor badania.
W ubiegłym roku rak piersi spowodował śmierś 39 tys. kobiet w Stanach Zjednoczonych. Stanowił też 30 proc. wszystkich zachorowań na nowotwory wśród przedstawicielek płci pięknej. Naukowcy mają nadzieję, że czerwone wino może stać się naturalną bronią w walce z chorobą. Jednak ze względu na ogólne szkodliwe działanie alkoholu, przekonują, żeby nie zaczynać pić, jeżeli nie robiło się tego do tej pory.
źródło: www.naukawpolsce.pap.pl
Twój koszyk Przechowalnia
Nasi Farmaceuci polecają
Aktualności
Serce wyhodowane ze skóry Spożywanie czerwonego mięsa może spowolnić Twój mózg! "Bezpieczna dawka alkoholu" nie istnieje! Rak częściej dotyka osoby chrapiące Zaburzenia erekcji, a choroby serca Propolis spowalnia raka prostaty Europejski Dzień Walki z Otyłością Spożywanie ryb może zmniejszyć ryzyko raka Ludzie preferują lewy profil twarzy














