Kategorie tematyczne
Wczesne doświadczenia smakowe kształtują pociąg do soli
2011-12-28 Źródło: naukawpolsce.pap.plNiemowlęta, którym przed ukończeniem 6. miesiąca życia wprowadza się do diety pokarmy skrobiowe, często zawierające sól, preferują w przyszłości bardziej słony smak niż ich rówieśnicy – donosi „American Journal of Clinical Nutrition”.
Jak wykazali naukowcy z Monell Chemical Senses Center w Filadelfii (stan Pensylwania) dzieci, które przed szóstym miesiącem życia dostawały produkty skrobiowe – takie jak płatki śniadaniowe, chleb czy sucharki - spożywały o 55 proc. więcej soli w testach na preferencje do słonego smaku niż maluchy nie karmione nimi. W wieku przedszkolnym, te same dzieci częściej sięgały po czystą sól.
W badaniu wzięło udział 61 dzieci. Test na preferencje do słonego smaku wykonano, gdy maluchy miały 2 miesiące, a następnie pół roku. Polegał on na tym, że dzieci mogły pić przez dwie minuty z jednej z trzech butelek: zawierającej wodę, 1-procentowy roztwór soli kuchennej (co odpowiada stężeniu soli w zupkach obecnych w sprzedaży) lub zawierającej 2-procentowy roztwór soli, który nawet dla dorosłych jest bardzo słony.
Okazało się, że w wieku 2 miesięcy dzieci reagowały obojętnie na 1-procentowy roztwór soli i odrzucały roztwór 2-procentowy. Jednak, po osiągnięciu pół roku preferencja do smaku słonego u tych samych dzieci była silnie uzależniona od tego, czy wcześniej spożywały one potrawy bogate w skrobię. Badacze skoncentrowali się na tych produktach, gdyż wprowadza się je wcześnie do diety maluchów i często zawierają one dodatek soli.
26 dzieci, które jadły wcześniej takie potrawy wolały pić słony napój niż wodę, podczas gdy 35 maluchów, którym jeszcze nie wprowadzono solonych produktów skrobiowych do diety było albo obojętnych wobec słonego smaku, albo go nie akceptowało.
„Te wyniki sugerują, że wczesne doświadczenia pokarmowe wpływają na pociąg do słonego smaku” – komentuje kierująca badaniami dr Leslie J. Stein.
źródło: www.naukawpolsce.pap.pl
Twój koszyk Przechowalnia
Aktualności
Serce wyhodowane ze skóry Spożywanie czerwonego mięsa może spowolnić Twój mózg! "Bezpieczna dawka alkoholu" nie istnieje! Rak częściej dotyka osoby chrapiące Zaburzenia erekcji, a choroby serca Propolis spowalnia raka prostaty Europejski Dzień Walki z Otyłością Spożywanie ryb może zmniejszyć ryzyko raka Ludzie preferują lewy profil twarzy














