Kategorie tematyczne
Jak obniżyć ryzyko cukrzycy?
2011-11-25 Źródło: senior.plDuża ilość ryb w diecie może pomóc obniżyć ryzyko zachorowania na cukrzycę. Dieta śródziemnomorska jest uważana za najlepszy sposób odżywiania się dla zdrowia serca. Część mieszkańców Europy Południowej jednak przechodzi na tę bardziej popularną, a tak niecenioną przez ekspertów i zagrażającą zdrowiu, dietę bogatą w niezdrowe tłuszcze i cukry.
Ludzie ze wschodniej śródziemnomorskiej części Hiszpanii, na przykład, znani są z długowieczności i zdrowej diety. A jednak choroby układu sercowo-naczyniowego odpowiadają za 33% zgonów w całym kraju. Naukowcy z Uniwersytetu w Walencji przeanalizował dietę prawie 1000 osób w wieku 55 - 80 lat, z których każda miała wysokie ryzyko choroby sercowo-naczyniowej. Celem testów było oszacowanie, jak ilość spożywanego mięsa i ryb może wpłynąć na zdrowi uczestników.
Okazało się, że badana grupa jadła zarówno dużo czerwonego mięsa, jak i ryb. Po dokładnej analizie jednak odkryto, że jedzenie ryb było związane z niższym poziomem glukozy i prawdopodobnie odpowiadało, przynajmniej częściowo, za zmniejszenie ryzyka rozwoju cukrzycy. Uczeni odkryli również, że dieta bogata w mięso była związana z wyższym ryzykiem nadwagi i otyłości.
Regularne jedzenie ryb - trzy lub cztery razy w tygodniu - nie miało wpływu na wagę, ale zmniejszało ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2. Naukowcy nie są pewni, dlaczego ryby wydają się zapobiegać cukrzycy. Być może kwasy omega-3 oddziałują na wrażliwość na insulinę, ale nie ma konkretnych dowodów na poparcie tej tezy.
Dietetycy rekomendują ograniczenie spożycia czerwonego mięsa do minimum - powinno się je sobie serwować raz lub dwa razy w tygodniu - zmniejszając ilość jedzonych wędlin i przetworów mięsnych. Po ryby należy sięgać przynajmniej dwa razy w tygodniu, a reszta głównych posiłków powinna zawierać białko roślinne zawarte m.in. w soczewicy, fasoli i tofu.
Twój koszyk Przechowalnia
Nasi Farmaceuci polecają
Aktualności
Serce wyhodowane ze skóry Spożywanie czerwonego mięsa może spowolnić Twój mózg! "Bezpieczna dawka alkoholu" nie istnieje! Rak częściej dotyka osoby chrapiące Zaburzenia erekcji, a choroby serca Propolis spowalnia raka prostaty Europejski Dzień Walki z Otyłością Spożywanie ryb może zmniejszyć ryzyko raka Ludzie preferują lewy profil twarzy














