Kategorie tematyczne
Mniej węglowodanów - chudsza wątroba
2011-04-29 Źródło: www.naukawpolsce.pap.plOgraniczenie spożycia węglowodanów jest - przynajmniej na krótką metę - skuteczniejszym sposobem na zmniejszenie ilości tłuszczu w wątrobie w porównaniu z niskokaloryczną dietą - informuje "American Journal of Clinical Nutrition".
Badania przeprowadzili naukowcy z University of Texas Southwestern Medical Center. Ich wyniki mogą znaleźć zastosowanie w leczeniu cukrzycy, oporności na insulinę czy niealkoholowego stłuszczenia wątroby (NAFLD). Ta ostatnia patologia dotyczy co trzeciego dorosłego Amerykanina - w ich wątrobach pojawia się wysoki poziom trójglicerydów. Typowe objawy to zmęczenie, złe samopoczucie, ucisk z prawej strony, problemy z trawieniem. Z czasem może dojść od wystąpienia cukrzycy lub raka wątroby.
Trwające 14 dni badania przeprowadzono na 18 osobach z niealkoholowym stłuszczeniem wątroby. Część z nich była na diecie niskokalorycznej, reszta - niskowęglowodanowej. Dieta niskowęglowodanowa przez pierwszych 7 dni zawierała mniej niż 20 gramów węglowodanów dziennie - co odpowiada małemu bananowi albo połowie filiżanki jajecznych klusek. Przez końcowe 7 dni były to zamrożone posiłki z uniwersyteckiej kuchni, indywidualnie dopasowane do potrzeb.
Grupa na diecie niskokalorycznej odżywiała się takimi samymi potrawami jak zwykle, ale w mniejszych porcjach, także przygotowywanych przez kuchnię szpitala. Kobiety spożywały posiłki o wartości 1200, mężczyźni - 1500 kalorii dziennie.
Przeprowadzone po 14 dniach badania obrazowe wykazały, że wątroby osób na diecie niskowęglowodanowej straciły więcej tłuszczu. Jednocześnie średni ubytek wagi wyniósł około 5 kilogramów.
Autorzy badań zaznaczają, że trwały one krótko, trudno więc przesądzać, że dieta niskowęglowodanowa rzeczywiście jest lepsza. W każdym razie odchudzanie najlepiej odtłuszcza wątrobę.
Twój koszyk Przechowalnia
Aktualności
Serce wyhodowane ze skóry Spożywanie czerwonego mięsa może spowolnić Twój mózg! "Bezpieczna dawka alkoholu" nie istnieje! Rak częściej dotyka osoby chrapiące Zaburzenia erekcji, a choroby serca Propolis spowalnia raka prostaty Europejski Dzień Walki z Otyłością Spożywanie ryb może zmniejszyć ryzyko raka Ludzie preferują lewy profil twarzy














