Kategorie tematyczne
Picie mleka w dzieciństwie obniża ryzyko raka jelita grubego
2011-02-07 Źródło: www.naukawpolsce.pap.plRegularne picie mleka w szkole redukuje o 30 proc. prawdopodobieństwo zachorowania na raka jelita grubego w przyszłości - przekonują naukowcy, których badania opublikował "American Journal of Epidemiology".
Zespół naukowców z Uniwersytetu Otago w Nowej Zelandii uważa, że wapń dostarczany dzieciom w mleku, może pomóc im uchronić się przed tym groźnym nowotworem w życiu dorosłym. Swoje wnioski opierają na badaniach osób, które w latach 1937 - 1967 uczestniczyły w ogólnonarodowym programie zakładającym zapewnianie uczniom darmowego mleka w szkołach.
Zdaniem koordynatora badań prof. Briana Coxa, jest to główna przyczyna spadku zachorowalności na raka jelita grubego wśród mieszkańców Nowej Zelandii urodzonych między 1938 a 1953 rokiem. Największy spadek ryzyka zaobserwowano u osób, które w okresie szkolnym wypiły w sumie co najmniej 600 litrów mleka.
Wcześniejsze badania wykazały już, że dieta bogata w wapń obniża ryzyko raka jelita grubego wśród osób dorosłych, jednak nie wiele wiadomo było na temat wpływu konsumpcji mleka w dzieciństwie - zauważa prof. Cox.
"Jeżeli wnioski te zostaną potwierdzone na drodze kolejnych planowanych analiz, będzie można traktować picie mleka jako sposób na zredukowanie bardzo wysokiego odsetka zachorowań na ten rodzaj nowotworu w Nowej Zelandii" - podkreśla naukowiec.
Twój koszyk Przechowalnia
Aktualności
Serce wyhodowane ze skóry Spożywanie czerwonego mięsa może spowolnić Twój mózg! "Bezpieczna dawka alkoholu" nie istnieje! Rak częściej dotyka osoby chrapiące Zaburzenia erekcji, a choroby serca Propolis spowalnia raka prostaty Europejski Dzień Walki z Otyłością Spożywanie ryb może zmniejszyć ryzyko raka Ludzie preferują lewy profil twarzy














