Kategorie tematyczne
Zielone warzywa liściaste obniżają ryzyko cukrzycy typu 2
2010-08-30 Źródło: www.naukawpolsce.pap.plDieta bogata w zielone warzywa liściaste, jak szpinak i kapusta, wyraźnie zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2 - wynika z analizy brytyjskich naukowców. Pracę na ten temat zamieszcza internetowe wydanie pisma "British Medical Journal".
Aby zweryfikować związek między zwiększeniem spożycia warzyw i owoców a spadkiem ryzyka cukrzycy typu 2, naukowcy z Uniwersytetu w Leicester przeanalizowali dane zebrane w sześciu różnych badaniach, które łącznie objęły ponad 220 tys. osób.
Okazało się, że osoby jedzące więcej warzyw i owoców nie były mniej narażone na cukrzycę typu 2. Tylko zielone liściaste warzywa, jak szpinak, kapusta oraz spokrewnione z nią brokuły i kalafior, obniżały ryzyko tego schorzenia. Osoby, które zjadały dziennie ok. 122 gramy zielonych warzyw były o 14 proc. mniej narażone na cukrzycę.
"Te badania wskazują, że zielone, liściaste warzywa pełnią szczególnie ważną rolę w prewencji cukrzycy typu 2" - komentuje współautorka pracy prof. Melanie Davies.
Na razie, naukowcy nie potrafią wytłumaczyć swoich obserwacji. Jak spekulują, może to mieć związek z tym, że zielone warzywa są bogate w przeciwutleniacze, np. w witaminę C, chroniące przed szkodliwym oddziaływaniem wolnych rodników na tkanki. Zawierają też duże ilości magnezu, który - jak wykazano ostatnio - może chronić przed cukrzycą oraz są dobrym źródłem kwasu alfa-linolenowego, jednego z kwasów omega-3 mających pozytywny wpływ na wrażliwość komórek na insulinę.
Twój koszyk Przechowalnia
Aktualności
Zmiany w skierowaniach do placówki psychiatrycznej Wyniki konkursu "ABC Chorób wieku dziecięcego”. Kiedy seks daje kobietom największą satysfakcję? Ultradźwięki zamiast prezerwatywy? Seks nie jest groźny dla chorego serca Ponętne usta na walentynki Oczy zwierciadłem umysłu Ryzyko alzheimera zależy od trybu życia Chłopcy też powinni być szczepieni przeciwko HPV













