Kategorie tematyczne
Zbyt niski poziom kwasu foliowego ma związek z ryzykiem depresji
2010-07-31 Źródło: www.naukawpolsce.pap.plZbyt niski poziom kwasu foliowego w organizmie ma związek z ryzykiem depresji - zaobserwowali naukowcy brytyjscy. Jak napisali na łamach pisma "Journal of Epidemiology and Community Health", dodawanie tej witaminy do produktów zbożowych, np. chleba, mogłoby pomóc w walce z depresją.
Naukowcy z Uniwersytetu w Yorku doszli do takich wniosków po przeanalizowaniu wyników 11 różnych badań, którymi objęto ponad 15 tys. osób.[...]
Autorzy artykułu przypominają, że kwas foliowy w naszym organizmie ma udział w produkcji pewnych chemikaliów, które wpływają na nastrój, takich jak np. serotonina. Wiadomo, że u chorych na depresję występują zaburzenia w poziomie serotoniny, a najpopularniejsze leki przeciwdepresyjne działają właśnie przez wpływ na poziom tego neuroprzekaźnika w mózgu.
Całkiem niedawno ten sam zespół naukowców informował na łamach pisma "American Journal of Epidemiology", że osoby z depresją często mają specyficzną wersję genu odpowiedzialnego za przetwarzanie kwasu foliowego w organizmie. Przez to kwas foliowy jest przez u nich metabolizowany mniej wydajnie.
Zdaniem dra Gilbody'ego najnowsza praca sugeruje, że wzbogacanie produktów zbożowych w kwas foliowy mogłoby być pomocne w walce z depresją. Obecnie praktykuje się to np. w USA, a w ostatnim miesiącu Brytyjska Agencja ds. Standardów Żywności (Food Standards Agency) zarekomendowała brytyjskiemu ministrowi zdrowia wprowadzenie obowiązku wzbogacania mąki bądź jej przetworów w tę witaminę.[...]
Kwas foliowy jest zaliczany do witamin z grupy B. Bogatym jego źródłem są rośliny liściaste (takie jak szpinak), nasiona fasoli i grochu, wzbogacane produkty zbożowe, a także niektóre owoce i warzywa, np. cytrusy i pomidory. JJJ
Twój koszyk Przechowalnia
Aktualności
Serce wyhodowane ze skóry Spożywanie czerwonego mięsa może spowolnić Twój mózg! "Bezpieczna dawka alkoholu" nie istnieje! Rak częściej dotyka osoby chrapiące Zaburzenia erekcji, a choroby serca Propolis spowalnia raka prostaty Europejski Dzień Walki z Otyłością Spożywanie ryb może zmniejszyć ryzyko raka Ludzie preferują lewy profil twarzy














