Kategorie tematyczne
Witamina B1 chroni nerki
2009-12-25 Źródło: www.naukawpolsce.pap.plOdpowiednie dawki witaminy B1 (tiaminy) mogą odwrócić wczesne uszkodzenia nerek u osób z cukrzycą typu II - informuje pismo "Diabetologia".
Naukowcy z Warwick University badali na przykładzie 40 pacjentów z Pakistanu wpływ na zdrowie witaminy B1, która zawarta jest między innymi w mięsie, drożdżach, pomarańczach, grochu, fasoli i produktach zbożowych.
Okazało się, że pod wpływem wysokiej (300 miligramów na dobę) dawki tiaminy, podawanej przez trzy miesiące zmalała utrata białka z moczem (typowy objaw uszkodzenia nerek). Wcześniejsze badania tego samego zespołu wykazały, że od 70 do 90 procent cierpiących na cukrzycę typu I i II ma niedobory witaminy B1. Wydaje się, że podawanie taniego i dostępnego suplementu tiaminy może przynieść pacjentom istotne korzyści, choć specjaliści na razie nie namawiają do takiego postępowania - normalna dieta dostarcza zwykle dostatecznie dużo tej substancji. Prawdopodobnie tiamina chroni komórki chorego na cukrzycę przed szkodliwym wpływem nadmiaru glukozy we krwi.
PAP - Nauka w Polsce
Twój koszyk Przechowalnia
Aktualności
Serce wyhodowane ze skóry Spożywanie czerwonego mięsa może spowolnić Twój mózg! "Bezpieczna dawka alkoholu" nie istnieje! Rak częściej dotyka osoby chrapiące Zaburzenia erekcji, a choroby serca Propolis spowalnia raka prostaty Europejski Dzień Walki z Otyłością Spożywanie ryb może zmniejszyć ryzyko raka Ludzie preferują lewy profil twarzy














