Z badań Amerykanki Cheri Mah zaprezentowanych wczoraj w Baltimore podczas corocznej konferencji American Academy of Sleep Medicine wynika, że oprócz talentu, ciężkiej pracy i determinacji konieczny jest również długi, najlepiej 10-godzinny sen, aby osiągać sukcesy.

Teoria głosi, że dorosły człowiek potrzebuje 7 - 8 godzin snu na dobę. Dzieci i nastolatki powinny spać dłużej - ponad 9 godzin. W praktyce jednak śpimy krócej. Z badań "Jak śpią Polacy?" przeprowadzonych w tym roku przez Instytut Badawczy SMG/KRC wynika, że co czwarty z nas regularnie nie dosypia, a co piąty przynajmniej raz w miesiącu korzysta z leków ułatwiających zasypianie. Przeciętny Polak po trzydziestce śpi średnio 7 godzin na dobę.

O tym, że długi niezakłócony niczym sen może mieć wpływ na wyniki w sporcie, przekonana była Cheri Mah, badaczka ze Stanford Sleep Disorders Clinic. By to udowodnić, zbadała pięciu członków uniwersyteckiej drużyny pływackiej. Przez pierwsze dwa tygodnie badania godziny, które pływacy poświęcali na sen, pozostały niezmienione. Potem przez kolejne siedem tygodni wysypiali się, spędzając w łóżku dziesięć godzin na dobę. Efekty były imponujące. Po dwóch miesiącach długiego snu sprinterzy pokonywali 15-metrowy dystans  0,51 sekundy szybciej niż przed badaniem, a ich reakcja w blokach poprawiła się o 0,15 sekundy. Zmniejszył się również czas nawrotu - o 0,1 sekundy.

Poprzedni artykuł Groźny bezdech
Następny artykuł Cała prawda o bursztynie


Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus