Zamów leki onlinePoradnik o zdrowiuAplikacja mobilnaMaraton InspiracjiŁódź Maraton AptekiLekarze
Rozmiar tekstu:

Domowe sposoby na chrapanie

2012-01-02 Źródło: DOZ.pl
Autor: mgr fizj. Justyna Bielecka

Męczy cię chrapanie partnera lub partnerki. A może wybudza cię własny hałas? Skutkiem chrapania może być chroniczne zmęczenie, spowodowane niewyspaniem i niedotlenieniem. Poznaj czynniki, które mogą wywoływać chrapanie, a także domowe sposoby na ograniczenie tej przypadłości.

 

 

Jakie czynniki nasilają chrapanie?

  • nadwaga – chrapanie powodowane jest m.in. przez tkankę tłuszczową umiejscowioną w górnych rejonach ciała (szyja, klatka piersiowa, a także brzuch). Uciska górne drogi oddechowe, a także zmniejsza objętość klatki piersiowej i zwiększa opór dróg oddechowych, utrudniając oddychanie.
  • pozycja ciała – Osoby, które chrapią, powinny unikać spania na plecach. Pozycja na wznak sprzyja przesuwaniu się języka ku tyłowi i w dół. Związek między pozycją przyjmowaną w trakcie snu, a częstotliwością chrapania zaobserwowano w przypadku osób z prawidłową wagą (u osób z nadwagą i otyłych chrapanie wydaje się niezależnie od obranej w ciągu nocy pozycji).
  • niedrożny nos (np. skrzywiona przegroda, zmiany zapalne błony śluzowej, polipy) – aby ułatwić oddychanie w trakcie snu zaleca się spać z głową ułożoną pod kątem 30 stopni względem podłoża.
  • przerost migdałka podniebiennego – jest to jedna z najczęstszych przyczyn chrapania u dzieci.
  • alkohol – zmniejsza tonus mięśniowy języka, szyi i górnych dróg oddechowych. Język w czasie snu bardziej opada ku tyłowi, a mięśnie otaczające gardło środkowe rozluźniają się, co utrudnia oddychanie

 

Domowe sposoby na chrapanie

  • Prowadź aktywny tryb życia – ćwiczenia fizyczne zwiększają siłę mięśniową, a także, w połączeniu ze zbilansowaną dietą, pozwalają zrzucić zbędne kilogramy (u osób z nadwagą i otyłością chrapanie występuje częściej)
  • Na dwie-trzy godziny przed udaniem się na spoczynek zrezygnuj z picia alkoholu
  • Staraj się zasypiać i spać na boku, zamiast na wznak (w utrzymaniu pozycji w ciągu nocy może pomóc położenie za sobą dużego zrolowanego koca lub twardej poduszki).
  • Podłóż pod nogi łóżka, znajdujące się przy wezgłowiu, podpórki, tak, by łóżko było nieznacznie pochylone, a głowa znajdowała się wyżej niż zazwyczaj.
  • Zrezygnuj z obszernej poduszki – korzystanie z jaśków zapobiega zaginaniu osi szyi, która sprzyja chrapaniu

Jeśli żadna z podanych wyżej domowych metod nie poskutkowała, udaj się do lekarza, być może twoje chrapanie wymaga specjalistycznego leczenia.

 


Źródło: „Chrapanie” M.M. Tafil-Klawe, J.J. Klawe, Warszawa, PZWL

 

Autorem artykułu 'Domowe sposoby na chrapanie' jest mgr fizj. Justyna Bielecka . Kopiowanie treści bez zgody redakcji zabronione.

Tagi: bezsenność chrapanie niedrożność przewodów nosowych relaks
Depresja - przyczyny, objawy, leczenie
Depresja - przyczyny, objawy, leczenie
Depresja jest stanem chorobowym, który objawia się długotrwałym złym samopoczuciem, zniechęceniem, brakiem energii życiowej, (...) więcej »
Pierwsza pomoc przy bezsenności
Pierwsza pomoc przy bezsenności
Zdrowy sen jest jednym z najważniejszych procesów zachodzących w naszym organizmie. To w czasie snu następuje zmniejszenie napięcia (...) więcej »
Walentynkowe Spa w domowym zaciszu
Walentynkowe Spa w domowym zaciszu
Walentynki to dzień zatłoczonych restauracji, maskotek w kształcie serc i czerwonych róż. A może w tym roku odrobinę mniej (...) więcej »
Zmysłowy masaż - aromatyczne olejki zapachowe
Zmysłowy masaż - aromatyczne olejki zapachowe
Zmysłowy masaż to idealne urozmaicenie jesiennego wieczoru. Zastanawiasz się jak wprowadzić ukochaną osobę w odpowiedni nastrój? (...) więcej »

Twój koszyk Przechowalnia

Suma: 0 zł
Brak produktów w koszyku.
DARMOWA DOSTAWA W 24-72h
Zamknij [X]

Zaloguj się do swojego profilu!

Wprowadź w pola poniżej swój login i hasło.
Email:
Hasło:
Masz konto na Facebooku? Zaloguj się przy pomocy profilu Facebook i zamów leki!
Zaloguj się
Nie masz konta?
Załóż je bezpłatnie już dziś.
Nie pamiętasz hasła?
Skorzystaj z opcji przypomnienia.
Zamknij [X]
Wylogowanie
W Twoim koszyku znajduje się zamówienie na 0 produkty, które nie zostało skierowane do realizacji w aptece.
Czy na pewno chcesz się wylogować?

DOZ.PL - Portal Dbam o Zdrowie
Copyright (C) DOZ.PL Sp. z o.o. 2007 - 2013
Zbąszyńska 3, 91-342 Łódź
NIP 537-249-29-24, KRS 301254
Infolinia: 800 111 204

Redakcja doz.pl

Piotr Gmurek
tel: +48 (42) 200 71 31pgmurek@doz.pl

Reklama w doz.pl

Ewa Dudekedudek@doz.plreklama@doz.pl

Współpraca z producentami

Michał Kudłacikmkudlacik@doz.pl

Współpraca

Jesteś producentem, farmaceutą?Kliknij tutaj