Zamów leki onlinePoradnik o zdrowiuAplikacja mobilnaMaraton InspiracjiŁódź Maraton AptekiLekarze
Rozmiar tekstu:

Dlaczego warto jeść ryby?

2011-12-02 Źródło: DOZ.pl
Autor: dietetyk, lek med. Ewa Gąsecka

Coraz częściej w zaleceniach zdrowego odżywiania duży nacisk kładzie się na jedzenie ryb. Gdy zapytać Polaków czy je lubią, odpowiedź zwykle jest twierdząca, podkreślany jest jednak brak dostępności świeżych ryb oraz kłopot w ich przygotowaniu. Jak poradzić sobie z tymi problemami i korzystać z dobrodziejstw jakie dają nam ryby? Dowiedz się więcej!

Ludzie którzy maja w swoim jadłospisie dużo ryb – mieszkańcy basenu Morza Śródziemnego, Japończycy, Eskimosi – rzadziej zapadają na choroby układu krążenia (śmiertelność z tego powodu wynosi wśród Eskimosów 5%, Japończyków 12%, zaś w Europie i w USA 45%!). Ryby to bardzo dobre źródło pełnowartościowego białka, minerałów i witamin, ale tajemnica dobroczynnego działania na zdrowie tkwi w rodzajach tłuszczu.

 

Nie wystarczy unikać tłuszczów nasyconych...

Wiemy już, że tłuszcze nasycone zawarte w mięsie, wędlinach i tłustym nabiale powinniśmy ograniczać, wybieramy chude mięso, zastąpiliśmy smalec do smażenia na oleje roślinne. Jednak sprawa jest bardziej skomplikowana, to nie wystarczy aby uchronić się przed chorobami.

 

Kwasy omega 3 i omega 6

Wśród naturalnie występujących wielonienasyconych kwasów tłuszczowych występują dwie istotne grupy : omega 3 i omega 6. Omega 3 znajdujemy w dużych ilościach w rybach, natomiast omega 6 w tłuszczach roślinnych. Obydwa są dla nas ważne i niezbędne do prawidłowego funkcjonowania, ale istotna jest ich proporcja – powinna ona wynosić 1:4. Niestety w Polsce wynosi ona około 1:9, z powodu małego spożycia ryb i dużej ilości tłuszczów roślinnych używanych w przemyśle spożywczym. Więcej ryb w naszym jadłospisie mogłoby zmienić te niezdrowe proporcje.

 

Korzyści z jedzenia ryb

Kwasy omega 3 zawarte w rybach mają udowodnione działanie przeciwmiażdżycowe poprzez działanie przeciwzapalne i przeciwkrzepliwe a także dzięki obniżeniu poziomu trójglicerydów i podwyższeniu HDL czyli tak zwanego „dobrego cholesterolu”. Są doniesienia o ich działaniu przeciwalergicznym, przeciwnowotworowym i przeciwdepresyjnym. Najwięcej tych kwasów mają ryby tłuste – śledź, makrela, łosoś, sardela, sardynka.

Korzyści z jedzenia ryb są więc niezaprzeczalne. Jak poradzić sobie z problemami, których nie mają mieszkańcy wybrzeża w Hiszpanii czy Grecji, którzy bez problemu mogą kupić świeżutką rybę prosto z morza? Jeżeli nie mieszkamy tuż nad Bałtykiem, bardzo dobrym rozwiązaniem są ryby mrożone. Mają one te zaletę że od momentu złowienia do zamrożenia mija nie więcej niż 12-24 godziny. Przemysł połowowy oraz przetwórczy na całym świecie wspomagany jest od wielu już lat przez wysokowydajne systemy do tzw. szokowego, czyli szybkiego zmrażania dużych partii surowca co powoduje że ryby zachowują wszystkie walory smakowe i odżywcze. Są różne sposoby zabezpieczenia mięsa ryb przed wysychaniem – jedną z nich jest tzw. glazurowanie czyli pokrywanie go warstwą wody. Tak przetwarzane ryby są o wiele tańsze, ale bierzmy pod uwagę to, że kupując kilogram może zawierać ona nawet 400g wody a więc samej ryby jest 600g!

Jeżeli wolimy jednak świeżą rybę warto znaleźć dobry sklep gdzie jest dużo klientów oraz dowiedzieć się , w które dni są dostawy (w wielu z nich w czwartki). Wtedy możemy mieć nadzieję, że od momentu złowienia nie minęło więcej niż 3 dni.

 

Na co zwracać uwagę oceniając świeżość całej ryby?

Skrzela powinny być czerwone, oczy - wypukłe i błyszczące, skóra - przy naciśnięciu sprężysta. Nie powinna wydzielać nieprzyjemnego zapachu. Powinna być eksponowana na lodzie lub w chłodni.

 

Autorem artykułu 'Dlaczego warto jeść ryby?' jest dietetyk, lek med. Ewa Gąsecka . Kopiowanie treści bez zgody redakcji zabronione.

Tagi: olej rybi omega-3 omega-6 ryba tran
Dlaczego kwasy omega-3 są zalecane kobietom w ciąży, w okresie laktacji i niemowlętom?
Dlaczego kwasy omega-3 są zalecane kobietom w ciąży, w okresie laktacji i niemowlętom?
Ciąża to zarówno bez wątpienia najpiękniejszy okres w życiu każdej kobiety, ale także czas wątpliwości i wielkich zmian. To właśnie (...) więcej »
Dobry tran wiele wart
Dobry tran wiele wart
Borykam się z częstymi przeziębieniami, a moja dieta pozostawia wiele do życzenia. „Łykaj tran!” - powtarzają mi (...) więcej »
Jesienne przeziębienie u dzieci
Jesienne przeziębienie u dzieci
Zakatarzony nosek, ból gardła, chrypa, ból głowy, podwyższona temperatura i ogólnie złe samopoczucieto najczęstsze objawy (...) więcej »
Zdrowe kwasy tłuszczowe
Zdrowe kwasy tłuszczowe
Tłuszcz jest jednym z niezbędnych składników odżywczych, ponieważ oprócz tego , że dostarcza nam energii, jest źródłem tzw. (...) więcej »

Twój koszyk Przechowalnia

Suma: 0 zł
Brak produktów w koszyku.
DARMOWA DOSTAWA W 24-72h
Zamknij [X]

Zaloguj się do swojego profilu!

Wprowadź w pola poniżej swój login i hasło.
Email:
Hasło:
Masz konto na Facebooku? Zaloguj się przy pomocy profilu Facebook i zamów leki!
Zaloguj się
Nie masz konta?
Załóż je bezpłatnie już dziś.
Nie pamiętasz hasła?
Skorzystaj z opcji przypomnienia.
Zamknij [X]
Wylogowanie
W Twoim koszyku znajduje się zamówienie na 0 produkty, które nie zostało skierowane do realizacji w aptece.
Czy na pewno chcesz się wylogować?

DOZ.PL - Portal Dbam o Zdrowie
Copyright (C) DOZ.PL Sp. z o.o. 2007 - 2013
Zbąszyńska 3, 91-342 Łódź
NIP 537-249-29-24, KRS 301254
Infolinia: 800 111 204

Redakcja doz.pl

Piotr Gmurek
tel: +48 (42) 200 71 31pgmurek@doz.pl

Reklama w doz.pl

Ewa Dudekedudek@doz.plreklama@doz.pl

Współpraca z producentami

Michał Kudłacikmkudlacik@doz.pl

Współpraca

Jesteś producentem, farmaceutą?Kliknij tutaj