Na dolegliwości bólowe pleców skarżą się obecnie nie tylko osoby w starszym i średnim wieku, ale również młodzież, a nawet dzieci! Siedzimy przez większą część dnia, a pozycja, którą przybieramy jest często nieprawidłowa. Dowiedz się jak uniknąć bólu pleców.

Szacuje się, że u przeciętnego człowieka, prawidłowa pozycja siedząca powoduje, że na większość z dysków dolnej części kręgosłupa działa nacisk około 140 kg. Gdy garbimy się, nacisk może zwiększyć się nawet o 100%! Dla porównania siły działające na jeden krążek międzykręgowy podczas leżenia to jedynie 25kg.

 

Jak uniknąć bólu?

Ból pleców najczęściej promieniuje z lędźwiowej części kręgosłupa, która podtrzymuje całą górną część ciała. Aby zminimalizować ryzyko bólu warto:

  • zadbać o prawidłową postawę podczas pracy przy komputerze – więcej na ten temat przeczytasz w artykule Dbaj o kręgosłup w pracy – prawidłowa pozycja przy biurku
  • regularnie ćwiczyć – warte polecenia są ćwiczenia nie wymagające dużych obciążeń pleców, jednak wzmacniające gorset mięśniowy – szczególnie polecam jogę i pilates. Nie każda aktywność jest jednak dobra dla kręgosłupa. Jeśli cierpisz na bóle szyi – odradzam pływanie żabką (wymusza nienaturalne wyciąganie szyi), zamiast tego polecam pływanie na plecach.
  • unikać podnoszenia ciężkich rzeczy – nieprawidłowe podnoszenie ciężarów może powodować uszkodzenie dysków. Pamiętaj! Podnoś ciężary na zgiętych kolanach, utrzymując proste plecy i napinając mięśnie brzucha. Ciężki przedmiot unoś mięśniami nóg, a nie pleców.
  • ograniczać stres - zwiększone napięcie mięśniowe, które jest skutkiem długotrwałego stresu, może powodować różne dolegliwości - np. ból karku, szyi, czy w okolicy łopatek. Na takie bóle najlepiej dział relaksująca kąpiel, masaż, spacer i oderwanie się od spraw, które nas "spinają"
  • kontrolować wagę – każdy dodatkowy kilogram masy ciała zwiększa obciążenie kręgosłupa, co może pogłębiać dolegliwości bólowe.


 

Zanim dotrzesz do lekarza…

Nie należy bagatelizować dolegliwości ze strony kręgosłupa. Jeśli ból pleców nasila się lub nie zmniejsza się po upływie 48 godzin – konieczna będzie wizyta u lekarza.

W złagodzeniu dolegliwości pomocne mogą okazać się okłady (jest to jednak wyłącznie pomoc doraźna) – zimne powinny być stosowane w przypadku stanu zapalnego, ciepłe – w celu złagodzenia bólu typu napięciowego. 



Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus