W dzisiejszych czasach ciąża dla wielu kobiet nie stanowi zaskoczenia. Coraz popularniejsze jest bowiem planowanie powiększenia rodziny. Dla powodzenia tego zamiaru duże znaczenie ma stan zdrowia kobiety przed ciążą, jak i jej partnera.



Dlatego warto się do ciąży przygotować szczególnie, jako że współczesny styl i tryb życia intensywnie pracujących młodych kobiet często niewiele ma wspólnego ze zdrowiem.

Optymalny czas przeznaczony na przygotowanie do ciąży to od 6 do 12 miesięcy. W tym okresie robimy wszystko, aby żyć w zgodzie ze sobą i zgodnie z naturą.

6-12 miesięcy przed ciążą

Zadbaj o dietę dla siebie i partnera

Dla dobrostanu ciąży niezbędna jest także zdrowa dieta obfitująca w produkty pełnoziarniste, warzywa, owoce, ryby, niskotłuszczowy nabiał i w ograniczonej ilości chude mięso. Polecanym tłuszczem są oleje roślinne (słonecznikowy, kukurydziany, rzepakowy) i oliwa oraz margaryny miękkie. Staraj się jeść regularnie bez skłonności do przejadania się. Taka dieta umożliwia spalanie kalorii na bieżąco, ograniczając odkładanie zapasów tkanki tłuszczowej czyli rozwoju nadwagi. Unikaj również 

  • pustych kalorii, czyli: słodyczy, chipsów, fast foodów, słodkich napojów gazowanych i cukru;
  • nadmiaru kofeiny, która jest nie tylko w kawie, ale i w herbacie, coli, napojach energetycznych;
  • alkoholu


Te same zalecenia dotyczą Twego partnera. 

Zmiana diety na zdrowszą  zawierającą wołowinę, owoce morza i produkty pełnoziarniste, które są bogatym źródłem cynku i bez alkoholu korzystnie wpływa na potencję i jakość plemników.

Ureguluj ciężar ciała

W pierwszej kolejności zwróć uwagę na ciężar ciała. Zarówno nadwaga jak i niedowaga niekorzystnie wpływają na zajście w ciążę. Przy nadwadze lub otyłości dodatkowo mogą się pojawić problemy z naczyniami żylnymi na kończynach dolnych, zadyszka i zaburzenia metaboliczne (np. podwyższony poziom cukru) komplikujące potem ciążę. W zależności od stopnia nadwagi, powolne odchudzanie powinno trwać co najmniej kilka miesięcy, przy czym na ostatnie 3 miesiące przed planowanym zajściem w ciążę powinien przypadać już okres stabilizacji ciężaru ciała. Dieta niskokaloryczna (optymalna jest tutaj dieta 1100-1200 kcal) musi być koniecznie urozmaicona, żeby nie doszło do niedoborów ważnych dla organizmu składników odżywczych. Przy niedowadze ważna jest dieta wysokokaloryczna tak, abyś osiągnęła odpowiedni ciężar ciała.

Zwróć uwagę na kondycję fizyczną

Siedzący tryb życia nie sprzyja kondycji fizycznej, a przecież w czasie ciąży przybędzie Ci kilogramów zwiększających obciążenie serca, stawów oraz kręgosłupa. Chcąc uniknąć problemów z krążeniem lub bólami stawów, zacznij ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu, brzucha i kończyn dolnych oraz poprawiające wydolność organizmu. Jednocześnie trening fizyczny korzystnie wpływa na samopoczucie oraz stan zdrowia, a to ma niebagatelny wpływ na przebieg ciąży.

Pozbądź się nałogów

Palenie papierosów, picie alkoholu i zażywanie narkotyków bardzo szkodliwie wpływają na płodność oraz przebieg ciąży i rozwój dziecka w Twym łonie. Mogą doprowadzić do: poronienia, przedwczesnego porodu lub wad rozwojowych u dziecka. Zaplanuj więc powolne ostawanie tych używek w taki sposób, abyś była od nich całkowicie wolna przez ostatnie 3 miesiące przed zajściem w ciążę. Jeśli masz kłopoty z rzuceniem któregoś z nałogów możesz zgłosić się po pomoc i wsparcie do licznych w całym kraju bezpłatnych ośrodków terapii uzależnień.

Jeśli twój partner oddaje się któremuś z nałogów również  powinien dla dobra dziecka z nich zrezygnować. Wdychanie dymu tytoniowego z otoczenia szkodzi ciąży nie mniej niż czynne palenie przez kobietę ciężarną. Poza tym alkohol, papierosy i narkotyki zmniejszają płodność mężczyzny wpływając negatywnie na jakość i ruchliwość plemników.

Skonsultuj stosowane leki

Jeśli zażywasz na stałe leki z powodu chorób przewlekłych porozmawiaj ze swoim lekarzem, czy leki te można stosować w okresie ciąży. Jeśli nie można ich stosować, poproś lekarza o takie zmodyfikowanie leczenia, aby było bezpieczne dla płodu.

Zapytaj też o leki zażywane doraźnie np. z powodu bólu głowy czy bólu brzucha. I w razie konieczności wybieraj te, o których wiesz, iż  można bezpiecznie stosować w czasie ciąży.

Skontroluj swoje zęby

Próchnica zębów jest potencjalnym źródłem zakażenia, szczególnie niebezpiecznym w czasie ciąży i porodu. Dlatego odwiedź stomatologa w celu przeglądu stanu uzębienia, a jeśli lekarz znajdzie w nim ubytki, zaplanuj cykl leczenia zębów. W czasie ciąży nie wszyscy dentyści chcą leczyć zęby przyszłym mamom w znieczuleniu miejscowym.

Relaksuj się

Bez stresu nie byłoby życia, ponieważ to stres stymuluje nas do działania, poprzez wydzielane hormony: adrenalinę i hormony kory nadnerczy. Hormony te działają na układ krążenia przyspieszając rytm serca, podnosząc ciśnienie krwi i zwężając naczynia krwionośne. Im więcej stresów przeżywamy, tym bardziej nasze serce i naczynia są obciążone. A planowana ciąża, poród i przyszłe macierzyństwo mogą być dodatkowym źródłem napięć i niepokojów. Jednocześnie stres źle wpływa na płodność poprzez zaburzanie owulacji.

Zwróć też uwagę na swojego partnera. U mężczyzny stres niekorzystnie wpływa na ilość i żywotność plemników oraz hamuje popęd płciowy. W konsekwencji pojawi się błędne koło – im bardziej będziecie chcieli począć dziecko, tym większy to może wywoływać stres i utrudniać zajście w ciążę. Dlatego w okresie przygotowań do ciąży mierzcie oboje swoje siły na zamiary i podejmujcie działania rozładowujące stres i napięcie np. dystansujcie się od pracy, oddawajcie się relaksowi lub ulubionym zajęciom sportowym. Korzystnie działają zajęcia jogi, medytacji, pilates, spacery czy słuchanie muzyki.

Zaszczep się

Większość kobiet prowadzi przez prawie cały okres ciąży normalny tryb życia, a związku z tym narażone są na potencjalny kontakt z różnymi drobnoustrojami chorobotwórczymi, które mogą być groźne dla rozwijającego się płodu. Jednakże przechorowanie w dzieciństwie lub przed zajściem w ciążę wielu chorób zakaźnych pozostawia trwałą odporność na zakażenie i kontakt z nimi w czasie ciąży jest zupełnie niegroźny. 

Odporność przeciwko określonym drobnoustrojom można również uzyskać poprzez szczepienia ochronne. 

Nie należy ich jednak wykonywać w czasie ciąży, lecz zakończyć cykl szczepień najmniej trzy miesiące wcześniej przed planowaną  ciążą. Na podstawie wieloletnich badań udowodniono związek przyczynowy pomiędzy niepowodzeniami ciąży a przechorowaniem w jej trakcie np.: wzw typu B, różyczki, czy ospy wietrznej. Dlatego powinnaś sprawdzić, czy byłaś szczepiona przeciwko różyczce i wiatrówce, a także przeciwko wzw typu B, odrze, śwince i tężcowi. W przypadku wzw typu B, odry, świnki, różyczki, wiatrówki można też sprawdzić poziom przeciwciał ochronnych warunkujących odporność przeciwko tym chorobom. Jeśli szczepień nie było lub poziom przeciwciał jest poniżej miana ochronnego, masz czas do uzupełnienia szczepień. 

3 miesiące przed ciążą
 

Odstaw tabletki antykoncepcyjne lub wyjmij wkładkę domaciczną

Co prawda producenci hormonalnej antykoncepcji podają, że można zajść w ciążę w pierwszym cyklu po odstawieniu pigułek, ale organizm tak naprawdę potrzebuje tych 3 miesięcy na uregulowanie owulacji i zregenerowanie macicy. W tym czasie najlepszą formą antykoncepcji jest prezerwatywa.

Zacznij zażywać kwas foliowy

Jest to witamina niezbędna przy tworzeniu się układu nerwowego w okresie rozwoju zarodkowego i płodowego. Dlatego niedobory kwasu foliowego u kobiety przed zajściem w ciążę lub w czasie jej trwania mogą prowadzić do powstawania wad układu nerwowego zwanych wadami cewy nerwowej u rozwijającego się płodu. Wyniki badań prowadzone w różnych krajach wskazują, że dzienna dieta zawiera niewystarczające ilości kwasu foliowego, a zapotrzebowanie na kwas foliowy u kobiet w okresie ciąży wzrasta 2-4 krotnie. Dlatego profilaktycznie zacznij zażywać kwas foliowy w dawce 0,4 mg dziennie na trzy miesiące przed planowanym poczęciem, a  następnie kontynuuj dawkowanie to przez pierwsze trzy miesiące ciąży.

Jeżeli twoja dieta jest urozmaicona, nie ma potrzeby zażywania dodatkowych preparatów witaminowo-mineralnych przed poczęciem.

Uważaj na leki
 

Teraz szczególnie zwracaj uwagę na leki  zarówno te stosowane doraźnie bez recepty,  jak i ten na stałe. Upewnij się, że nie będą szkodliwe w okresie ciąży. 

Skontroluj swój stan zdrowia

Co prawda kobieta ciężarna jest poddawana regularnym badaniom laboratoryjnym, ale część  z nich można wykonać przed ciążą i są to:

  • morfologia – pozwala wykryć anemię
  • grupa krwi i czynnik Rh – znając grupę krwi i czynnik Rh partnera można ocenić czy prawdopodobny  będzie w czasie ciąży konflikt serologiczny
  • glukoza na czczo – pozwala wykryć zaburzenia tolerancji glukozy lub cukrzycę
  • przeciwciała przeciw toksoplazmozie – przechorowanie tej choroby (przenoszonej przez zwierzęta np. koty) przed ciążą jest korzystne dla Ciebie, bo przeciwciała te będą chronić płód przed ewentualną nową infekcją. Jeśli nie chorowałaś na toksoplazmozę musisz uważać, aby nie zarazić się nią w czasie ciąży. Wówczas przejście pierwotniaka na płód może być przyczyną poronienia lub wewnątrzmacicznego obumarcia płodu, a także wad wrodzonych i uszkodzeń ośrodkowego układu nerwowego.
  • cytologia – jest to badanie cytologiczne wymazu pobranego przez lekarza z tarczy szyjki oraz kanału macicy umożliwiające dokładną ocenę złuszczonych komórek pod kątem nadżerki, bezobjawowego raka lub innych nieprawidłowości
  • wymaz z szyjki macicy – pozwala wykryć infekcję.
  • usg narządów rodnych – pozwala ocenić budowę narządów rodnych i wykrywa nieprawidłowości, które mogą utrudniać zajście w ciążę.


Wylicz płodne dni

Do owulacji (jajeczkowania) dochodzi ok. 14 dni przed końcem cyklu (liczysz od pierwszego dnia miesiączki). Jeśli cykl trwa 28 dni, najbardziej płodne dni wypadają w jego połowie. Jeśli masz okres co 30 dni, możesz być płodna ok. 16. dnia cyklu. Do wyliczenia płodnych dni potrzeba najczęściej kilku miesięcy. Można wyliczać je w oparciu o:
 

  •   mierzenie temperatury – przed rozpoczęciem jajeczkowania wzrasta ona o 0,5–1,6 stopnia;
  •   obserwację śluzu szyjkowego – podczas dni płodnych jest śliski, przejrzysty i rozciągliwy
  •   test owulacyjny umożliwiający określenie dnia owulacji na podstawie badania moczu, który dostępny jest w aptece bez recepty.
     

Na 1 miesiąc przed ciążą

Unikaj kontaktu z preparatami chemicznymi

Ogranicz w domu do minimum stosowanie preparatów tzw. chemii domowej. Również  w ogródku nie rób żadnych oprysków, jeśli wcześniej nie zostały wykonane. Jeśli teraz masz zaplanowany remont w domu – wyjedź, żebyś nie była narażona na kontakt z farbami czy lakierami. 
 
Ciesz się seksem

Miej przy tym świadomość, że możesz nie zajść w ciążę od razu. Wiedza ta jest ważna dla Was obojga, żeby radować się chwilami bliskości i miłości cielesnej bez presji spłodzenia potomstwa. Inaczej stres i napięcie z tym związane faktycznie utrudnią Wasze starania o dziecko. 

Poprzedni artykuł Rozpoznanie i monitorowanie cukrzycy
Następny artykuł Powikłania cukrzycy


Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus