Meteopatia

Szacuję się, że nawet połowa populacji może cierpieć na meteopatię. Jest to dolegliwość objawiająca się szczególną wrażliwością na zmieniające się czynniki biometeorologiczne. Senność, apatia, rozdrażnienie, bóle głowy czy stawów to tylko niektóre z towarzyszących symptomów nasilające się w okresach przesilenia, w tym u progu wiosny.

Specjaliści doradzają pacjentom uskarżającym się na tego typu dolegliwość przede wszystkim higieniczny tryb życia i właściwą dietę. W codziennym menu powinna się pojawić gorzka czekolada, orzechy, kawa – oczywiście w rozsądnych ilościach.

Meteopaci, meteorowrażliwcy to osoby szczególnie wrażliwe na zmieniające się czynniki biometeorologiczne, cierpią wówczas na ból głowy, nadmierną senność, ból stawów, czasami apatię, rozdrażnienie, niekiedy nawet depresję.

Istnieją badania, które wskazują, że ponad połowa społeczeństwa(ok. 60 proc) ma takie objawy – informuje dr Joanna Glueck, specjalistka chorób wewnętrznych i alergologii z Samodzielnego Publicznego Szpitala Klinicznego nr 5 Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach.

Nie do końca wiadomo, co konkretnie wpływa na złe samopoczucie – może to być zmieniona prędkość wiatru, rodzaj wiatru, zmiany ciśnienia atmosferycznego, również zbliżający się front atmosferyczny, zmiana wilgotności powietrza. Duża wilgotność powietrza zaburza termoregulację organizmu – nasza skóra nie ma jak oddać pary wodnej, bo otaczające powietrze jest wilgotne – tłumaczy dr Glueck.

U progu wiosny warunki są bardzo zmienne, a nasz organizm – zmęczony zimą. Zimą nasza dieta jest uboższa w warzywa, jest mniej słońca, mniej wychodzimy, rzadziej uprawiamy sport. Jest to okres stagnacji, niekorzystny dla naszego organizmu.

Najlepszą metodą radzenia sobie z niekorzystnymi objawami jest profilaktyka, czyli wcześniejsze przygotowywanie się do tego, że wiosną możemy się poczuć troszkę gorzej – zaznacza specjalistka.

Lekarze zalecają m.in. uprawianie sportu i hartowanie się (naprzemienne zimne i ciepłe strumienie wody pod natryskiem). Warto pamiętać o wysypianiu i dobrym, zdrowym odżywianiu dostarczającym nam wapnia i magnezu. Wskazane są rośliny strączkowe, orzechy, płatki owsiane, ale też gorzka czekolada. Można się również wspomóc suplementami diety dostępnymi w aptekach. Wśród doraźnych sposobów poprawy samopoczucia jest także relaksująca kąpiel, drzemka, dobra książka czy film.

„Kawa to używka, ale nieszczególnie groźna. Jeśli mamy poczucie, że ciśnienie nam spada, można się wspomóc kawą w rozsądnych ilościach (...). W dużych ilościach czy stężeniu kawa może mieć działanie niekorzystne dla naszego zrowia.”

Poprzedni artykuł Sposoby na zmęczone oczy
Następny artykuł Odchudzamy Tłusty Czwartek


Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus